مکانیک و ماشین ابزار (ساخت و تولید)

مکانیک و ماشین ابزار (ساخت و تولید)

ساخت و تولید،ماشین ابزار،مکانیک
مکانیک و ماشین ابزار (ساخت و تولید)

مکانیک و ماشین ابزار (ساخت و تولید)

ساخت و تولید،ماشین ابزار،مکانیک

برش با واترجت (Abrasive WaterJet Cutting )

برش با آب


    برش واترجت :

گروه فنی و مهندسی پیشگام اتوماسیون با توجه سابقه خود در ساخت وراه اندازی دستگاههای برش با پلاسما ، هواگاز و حتی لیزر و علم به محاسن و معایب این برشکار ی ها و ویژگی های منحصر به برش با آب ، نیاز صنعت به سی ان سی های واترجت را حس کرده است. این گروه با تجربه عملی راه اندازی این ماشین آلات من جمله راه اندازی با کنترل کننده MATH3 و  تحقیقات درخصوص ساخت پمپ آن و کم کردن هزینه ساخت این تیپ ماشین آلات درصد است تا این برش کاری را اشاعه دهد .


    مقدمه ای بر برش با آب:

دستگاه برش با آب  یا واترجت برش ( Abrasive WaterJet Cutting ) مواد را با فشار زیاد آب برش می دهد. سیستم عملکرد  واترجت بدین صورت است که یک پمپ بسیار قوی آب را با فشار زیاد به داخل یک نازل با قطر خیلی کم هدایت می‌کند در نتیجه آب سرعتی در حدود ۹۰۰ متر بر ثانیه پیدا می‌کند سپس مادۀ ساینده ای به نام ابرسیو (abrasive) به منظور برش مواد سخت به این آب تزریق می‌شود، این مخلوط آب و مواد ساینده که با فشار ۴۰۰۰ تا ۶۲۰۰ بار (بسته به قدرت پمپ) از نازل خارج می‌شود طرح را بر روی قطعه مورد نظر برش می‌دهد.

برش واترجت

 

 

   

 

دستگاه برش واترجت بر مبنای اصول CNC کار می‌کند. واژه CNC مخفف Computer Numerical Control است یعنی دستگاه‌هایی که با سیستم کنترل عددی از طریق کامپیوتر کار می‌کنند. بدین ترتیب برای برش یک طرح با دستگاه واترجت ابتدا طرح به صورت خطی در یکی از نرم افزارهای بُرداری (Vector)  مانند کرل دراو، اتوکد، کَتیا و… طراحی می‌شود سپس این طرح در نرم افزاری دیگر(cam) به Gcod تبدیل می‌شود و وارد کامپیوتر دستگاه می‌شود و روی هر ماده‌ای که زیر نازل قرار گرفته باشد برش می‌خورد.

مزیت های برش با آب:

- برش بدون محدودیت تمام مواد

- برش انواع فولاد (هاردوکس Hardox ، گرم کار، CK45 و…)، برش تیتانیوم، برش آهن، برش آلومینیوم، برش استیل، برش فلزات رنگین و…

- عدم ایجاد تنش حرارتی

- کیفیت بالای لبه ها و عدم نیاز به مرحله پرداخت و ماشینکاری

- امکان اجرای طرح های پیچیده

- قدرت بالای برش

- برش فولاد تا ۱۵۰ میلیمتر و برخی مواد دیگر تا ۵۰۰ میلیمتر


نظرات 1 + ارسال نظر
هاکان یکشنبه 19 مرداد 1393 ساعت 15:50 http://hakan-s.blogfa.com

سلام لینک شدی
وبت خیلی خوبه

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.